Hvordan melder jeg mig ledig?

Ledighed kan ramme pludseligt, og det rammer hårdt. Vi går ikke på arbejde hver dag og forventer, at vi bliver fyret. Men det kan ske, og nogle gange uden varsel. Måske er det første gang, du er blevet fyret, og måske har du svært ved at overskue, hvad du skal foretage dig, når du bliver ledig. Det er klart, at vi ikke har så meget viden om, hvad vi skal gøre, hvis vi bliver arbejdsløse, hvis ikke vi har prøvet at være arbejdsløse før. Men det er vigtigt, at du hurtigt sætter dig ind i, hvad du skal gøre, når du bliver ledig.

Meld dig ledig

På din første ledighedsdag er det vigtigt, at du får dig meldt ledig. Det er en forudsætning for, at du kan modtage dagpenge, at du melder dig ledig. Du melder dig ledig ved at gå på www.jobnet.dk og med dit NEM ID melder du dig ledig.

Du kan også melde dig ledig i din a-kasse efter du har meldt dig ledig ved jobnet. I din a-kasse kan du få råd og vejledning til din videre jobsøgning.

Når du har meldt dig ledig, er der yderligere to krav, du skal opfylde for at kunne modtage dagpenge. Hver uge skal du tjekke dine jobforslag, som du får fra jobnet eller din a-kasse.

Senest 3 uger efter din første ledighedsdag skal du også oprette dit CV og gøre det tilgængeligt, så virksomhederne har mulighed for at finde dig.

Når du har meldt dig ledig på jobnet.dk er det vigtigt, at du sørger for, at du modtager en kvittering. Kvitteringen er bevis på, at du har meldt dig ledig rettidigt. Hvis ikke du modtager en kvittering, skal du kontakte jobnet.dk og bede dem om at udskrive en ny til dig.